Thursday, July 7, 2011

iron bars

We were minding our own business.
We were absorbing as much as we can.
We were trying to learn...


My mind was focused on a piece of paper that read some very important instructions when they were shifted to a subject that was looking for attention.
"Cik, encik, mintak tolong sekejap ye, sorry, sorry saya bukan nak buat kacau"
I looked at him, so did my husband and two other people there. With a pause and stunned looks, I asked, "yes?"

"Cik, maaf ye, maaf abang, maaf encik, saya datang sini pasal satu hal. Saya bukan mau buat kacau, saya cuma mintak, jangan pandang hina pada saya. saya hari ini akan jujur, saya akan cakap betul-betul, tolong jangan salah pandang saya.."


It might be an inappropriate thought but at that time I was thinking, "wow, that's a great opening, you will surely get everyone's attention; may it be what you're hoping for... or not"

One man got up .. and left.

"Ada apa encik?", I asked.

"Cik, saya tadi sudah pergi itu kedai, lepas tu saya sudah naik church sana itu, tapi cik, tolong saya. Saya mesti kena pergi ke Seremban tapi mereka tanak dengar cakap saya. Tolong cik, saya akan cakap jujur, betul-betul jujur.."

"Awak cari apa?", I probed a little more.

" Cik, abang..", while acknowledging my husband and another man there, "saya kena pergi ke seremban untuk jumpa pegawai saya, tolong cik, tolong jangan pandang hina saya, saya tak mahu buat macam ini, saya ada hati juga, saya cuba cakap dekat church itu pun mereka tak berapa faham saya cakap sebab saya tak pandai cakap cina, saya boleh cakap melayu... "

"saya kena pergi buat melapor kepada pegawai saya, saya pun rasa sangat sakit mahu mintak dari orang sebab saya tahu cik, saya memang tahu, it's your hard earned money..."

now, his english is not bad too. anyways...

"saya juga sudah cuba cik, takda orang mahu bagi saya kerja, saya orang yang keluar penjara, sapa mahu kasi saya kerja?. Saya mesti pergi lapor diri dekat pegawai saya dekat seremban lepas itu saya mahu ke kelantan cik, nak cuba cari kerja sana pulak, cik saya tak cukup RM16.80 saja, tolong cik, tolong jangan pandang saya tak elok cik..."

"berapa?", I asked again.

"RM16.80 cik, sorry cik, ini duit orang kerja kuat, saya tahu, saya faham kalau cik tanak kasi.."

I disappeared to the back and came back. "Siapa nama encik?".

He hesitated for a bit. I have no idea why he was shocked with that question, but after that he said, "Cik boleh panggil saya.. saya..Mr.Yau"

I held out my hand. He took it.
I salam him and gave him a pat on the back.

"Itu duit makan sekali. Goodluck Mr. Yau"

He smiled, then he stared at the floor.
He looked relieved.

"Terima kasih cik.. terima kasih"

That was when he walked out and the other guy asked me, "napa akak bagi?"

"hmmm.. ramadhan dah dekat"

~Then my husband belanja me nasi kandar yang sedap! syiok woooo!!


No comments: